Rekonwalescencja po cesarskim cięciu

Rekonwalescencja po cesarskim cięciu
5 (100%) 6

Każdy ma świadomość, że poród to jeden z najważniejszych dni w życiu każdej kobiety. Jest to jednak moment również bardzo wyczerpujący, niezależnie od tego czy kobieta rodziła siłami natury czy poprzez cesarskie cięcie. Niektórym osobom niesłusznie wydaje się, że poród poprzez cesarskie cięcie wiąże się z mniejszym wyczerpaniem i brakiem konieczności przechodzenia rekonwalescencji. Jak zatem powinny dbać o siebie świeżo upieczone mamy po tzw. „cesarce”?

Rekonwalescencja po cesarskim cięciu

W tym przypadku bardzo istotne jest to, by odpowiednio pielęgnować ranę powstałą w wyniku cesarskiego cięcia. Warto pamiętać o tym, że opatrunek nie może zmoknąć, także w czasie brania prysznica (na ten czas można go zabezpieczyć specjalnym plastrem lub ręcznikiem). Kiedy opatrunek zostanie zdjęty, dobrze przemywać ranę kilka razy dziennie (2-3) wodą z hipoalergicznym mydłem lub żelem pod prysznic, a następnie wycierać ją przy użyciu jednorazowego ręcznika papierowego. Warto pamiętać również o tym, że rana powinna mieć dostęp do świeżego powietrza, dlatego dobrym pomysłem jest noszenie przewiewnych ubrań z naturalnych materiałów. Wiele kobiet decyduje się na smarowanie rany maścią wygładzającą – nie jest to konieczne, lecz dobrze to robić przede wszystkim ze względów estetycznych, aby blizna była możliwie najmniej widoczna.

Ćwiczenia po cesarskim cięciu

Wiele kobiet zastanawia się jak powinna wyglądać rehabilitacja po cesarskim cięciu. Poza dbaniem o poprawne gojenie się rany, warto możliwie najszybciej rozpocząć ćwiczenia, które pomogą świeżo upieczonej mamie szybko powrócić do formy sprzed porodu. Mowa rzecz jasna o prostych ćwiczeniach, jak na przykład: wykonywane stopami ćwiczenia zapobiegające powstawaniu zakrzepów, czy powolne siadanie (dobrze, by kobieta usiadła przed upływem 8 godzin po porodzie). Kilka dni po porodzie warto rozpocząć ćwiczenia mięśni Kegla, a także podnoszenie miednicy (w pozycji leżącej ze zgiętymi kolanami). Wszystkie wspomniane ćwiczenia warto wykonywać przez pierwszych kilka tygodni po porodzie. Do ćwiczeń mających na celu powrót do sylwetki sprzed ciąży można przejść po około trzech miesiącach od momentu porodu.

Opieka nad dzieckiem – jak karmić maluszka po cesarskim cięciu

Bardzo ważne jest również prawidłowe karmienie niemowlęcia. Rekonwalescencja cesarskiego cięcia jest niezwykle istotna, a jej ważnym elementem jest odpowiedni sposób karmienia maluszka. Jednym z nich jest karmienie pociechy w pozycji leżącej na boku, choć większość kobiet preferuje karmienie na siedząco. W tym drugim przypadku dobrym pomysłem jest położenie poduszki przy podbrzuszu, by uniknąć nadmiernego uciskania rany.

Rzecz jasna konieczne jest także noszenie oraz przewijanie czy kąpanie dziecka – kobieta po cesarskim cięciu może wykonywać te czynności, jednakże nie może być mowy o nadmiernym forsowaniu się – dobrze by do pomocy został zaangażowany ktoś jeszcze, w innym wypadku wanienka czy przewijak powinny znajdować się na stelażu na pewnej wysokości. Przez pierwsze dni po porodzie należy unikać cięższych prac, jak na przykład odkurzanie.

Komentarze 3

  • Po cesarskim cięciu można szybko dojść do siebie, ale kluczowe jest dbanie o siebie i postępowanie zgodnie z instrukcjami lekarza. Przede wszystkim trzeba zrozumieć najważniejsze: nie ma szans, że dasz radę sama. Przez pierwsze tygodnie dziecka nie można nawet podnieść do karmienia, więc pomoc kogoś jest po prostu niezbędna.

  • Najważniejsze to odpuścić sobie napinkę na bycie fit po porodzie. Naprawdę nie trzeba od razu wracać do sylwetki sprzed ciąży, zwłaszcza że cesarskie cięcie to po prostu operacja jak każda inna i rekonwalescencja po niej jest konieczna. Powinno się odpocząć i dobrze odżywiać przez dobre kilkanaście tygodni po cesarskim cięciu.

  • Bzdura od pionizacjg sama podnosiłam dziecko i robiłam przy nim wszystko poza kąpielą

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *