Domowe sposoby na sen

5/5 - (1 vote)

Sen jest stanem fizjologicznym, który umożliwia regenerację organizmu. Ma ogromny wpływ na funkcjonowanie mózgu, pamięć, koncentrację. Deficyt snu w znaczący sposób obniża sprawność psychofizyczną.

W efekcie nieprzespanej nocy dochodzi do:

– zaburzenia koncentracji,

– pogorszenia nastroju,

– spadku motywacji,

– spowolnienia reakcji,

Długotrwały brak snu (około tygodnia) może doprowadzić do halucynacji, stanów paranoidalnych.

Wraz z wiekiem zapotrzebowanie na sen zmniejsza się, ale wciąż jest podstawową biologiczną potrzebą, bez której organizm nie funkcjonuje – człowiek przesypia aż 1/3 życia.

Jak wygrać z bezsennością?

W poszukiwaniu sposobów leczenia bezsenności wielu ludzi ludzi sięga po niekonwencjonalne rozwiązania, tzw. domowe sposoby na sen. Ciekawym i ostatnio modnym sposobem rozwiązywania problemu jest aromaterapia.

Aromaterapia – domowy sposób na sen

Aromaterapia, czyli kuracja przy pomocy ziół i dobroczynnych, naturalnych olejków eterycznych, które wywierają pozytywny wpływ na zdrowie i nastrój człowieka.

Olejki eteryczne, które pomagają wygrać z bezsennością:

– lawendowy

– jaśminowy

– mandarynkowy

– rumiankowy

– różany

– majerankowy

– ylang ylang

– z drzewa sandałowego

– paczula

Wymienione mają działanie uspokajające, kojące, antydepresyjne i relaksujące.

Sposoby aplikacji olejków eterycznych:

– poprzez drogi oddechowe (wdychanie, inhalacje) z wykorzystaniem kominka zapachowego w sypialni, nawilżacza powietrza lub po prostu nasączenie olejkiem chusteczki, waty i umieszczenie jej pod poduszką lub obok łóżka;

– poprzez skórę (masaże, kąpiele). Do kąpieli używa się jednego rodzaju olejku lub mieszankę ulubionych np. różany z rumiankowym. Olejki można także wmasowywać bezpośrednio w skórę.

Aby aromaterapia odniosła pożądany skutek należy korzystać wyłącznie z wysokojakościowych olejków naturalnych. Olejki syntetyczne nie tylko nie przyniosą spodziewanego rezultatu, ale mogą poważnie zaszkodzić – spowodować uczulenie lub zatrucie. W aromaterapii ważne jest zachowanie umiaru. Zwykle stosuje się kilka kropel olejku eterycznego. Większa ilość jest niewskazana, gdyż może wywołać nudności, wymioty i zawroty głowy. Ważne jest też, aby nie robić nic na siłę. Jeśli dany zapach nam nie odpowiada, drażni, należy z niego zrezygnować i znaleźć inny bukiet zapachowy – taki, który odpowiada naszym gustom. W końcu aromaterapia ma sprawiać przyjemność, relaksować a nie irytować.

Do aromaterapii wykorzystuje się także zioła. Z popularnych warto wymienić: lawendę, rumianek, rozmaryn, a także wonny hiacynt. Zioła najlepiej włożyć bezpośrednio pod poduszkę i rozkoszować się cudowną wonią łąki lub ogrodu. Z aromaterapią w wykorzystaniem ziół wiąże się dodatkowa przyjemność – rośliny można samodzielnie wyhodować lub nazbierać i stworzyć własne kompozycje zapachowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

79 − = 71